Gedrag valt nauwelijks te managen

Al enkele jaren kom ik in verschillende organisaties en geef ik verschillende trainingen. Zo heb ik bijvoorbeeld de training Doelgericht Schrijven gegeven bij een grote organisatie. Onlangs kwam ik een van de deelnemers weer tegen en ik vroeg hem: ‘Wat gebruik jij nog uit de training?’ Hij fronste zijn wenkbrauwen, dacht eens diep na en zei toen eerlijk: ‘Ik weet het niet. Ik geloof dat ik weer ben gaan doen wat ik altijd deed.’

Traject van 14 dagen

De bewuste training was zo opgezet dat de deelnemers over een langere periode met de stof bezig waren. In het eerste gedeelte kregen ze praktische oefeningen en theorie waar ze 14 dagen mee aan de slag konden. Ze leverden een stuk in wat ik voor hen corrigeerde en daarna kregen ze nog 2 momenten training om de stof nog meer eigen te maken.

In de training zelf vertelden de cursisten mij dat ze verschillende zaken toegepast hebben. Zo keken ze niet meer elke seconde hun mail en lieten ze belangrijke mails een halve dag in de conceptenmap zitten alvorens deze mail te versturen. 14 dagen lang hebben de cursisten ervaren dat deze manier van werken heel efficiënt is. De praktijk leert dat 14 dagen niet genoeg is. Om nieuw gedrag te integreren is minimaal 2 maanden nodig.

Dit alles is niet alleen maar een onderbuikgevoel, het is nu ook wetenschappelijk bewezen. Ben Tiggelaar, van huis uit communicatiewetenschapper, heeft in zijn studie geleerd: ‘Leg het goed uit, doe er een creatief sausje over en zorg dat ze het gaan willen.’ Wel, dat is precies wat ik deed in de training, maar het had blijkbaar niet voor iedereen het gewenste resultaat. Tiggelaar zegt nu: ‘Dat is een volstrekt zinloze benadering’.

Gedragsverandering heeft tijd nodig

Meestal is het geen onwil als mensen hun beloften aan zichzelf niet nakomen. Goede voornemens worden vaak in de kiem gesmoord. Dit kan te maken hebben met de organisatie en visie van de organisatie. Maar dit kan ook te maken hebben met het beeld van zichzelf. Meestal proberen we iets nieuws uit en verwachten dat dit moeiteloos geïntegreerd wordt. De praktijk leert dat het zo niet werkt.

Wat dan wel? Verandermanagement heeft alleen maar zin als je een realistisch beeld hebt van de werking van gedrag is de huidige opvatting van Tiggelaar. In de praktijk houdt dat in dat iemand die iets in zijn systeem wil veranderen heel goed helder moet hebben waar de valkuilen liggen en wat er nodig is om het gedrag te handhaven. Als vanzelf worden we weer in de oude situatie getrokken.

Ondersteuning voor blijvende verandering

Om echt blijvend resultaat te creëren is het goed om support om je heen te creëren. Dit kan op verschillende manieren. Je kan iemand vragen om je scherp te houden. Je kan doelen voor jezelf opstellen en bijhouden wat het resultaat is. Tevens kan je je leidinggevende betrekken in jouw leerproces. Kortom, het is niet volkomen nutteloos nieuwe dingen te leren, als je daarna maar goed nadenkt en bewust kiest voor een bewuste implementatie. Movimente richt nu zo haar trainingen en masterclasses in zodat de focus ligt op de lange termijn. Echte blijvende verandering, daar gaat het om.